Namn

Det känns så spännande nu när vi vet att vi väntar en liten flicka, tycker själv att det känns så mkt mer personligt när man kan säga "hon" (eller "han" som det var med Noah) istället för "den". Självklart hade det ju känts lika speciellt om det hade varit en till liten grabb men känns kul att vi kommer få uppleva att få vara föräldrar till både pojke och flicka :)

 

Fast det som nog är den största lättnaden med att veta är nog namnbiten. Jag och min käre make har nämligen heeeeelt olika smak på namn. Jocke gillar nog mer den typen av namn som är mer "vanlig", inte 10 i topp-vanlig men ändå namn som både ungar heter idag och som vänner till oss kan heta, medan jag gillar lite mer ovanliga namn och gärna så de är "mjuka" när man uttalar dem.

För er som inte redan visste så var ju namnet Noah en ren kompromiss då vi båda egentligen ville ha andra namn. Jag hade ändå ett par alternativ att välja mellan men J hade bara snöat in sig på ett namn och vägrade ngt annat. Sen en dag så kom han ändå med förslaget "Noah" och eftersom jag gillade det såå mkt bättre än det andra så sa jag OK ;) och så blev det bestämt att han skulle få heta Noah, sen när han kom ut så var det verkligen en Noah så idag är jag glad att vi valde det namnet :)

 

Det som är skönt nu när det är en liten tjej vi väntar är att nu kommer vi slippa all namndiskussion. Innan vi visste att Noah var en pojke så hade vi ju diskuterat både pojk- och flicknamn och pojknamn var vi aldrig överens om.

När det kom till flicknamn så har vi också heeeelt olika smak, men vi hittade ETT namn som vi båda älskar. Sen visade det ju sig att Noah var en pojke och då kom ju inte det namnet till användning, men vi sa att den dagen vi får en dotter så ska hon få det namnet. Nu när jag blev gravid har vi naturligtvis pratat om namn igen, men fortfarande är det här namnet det ENDA som vi båda gillar, så det får det bli!!! :) Hehe, helt galet att vi haft det här namnet i 3 år och först nu kommer det till användning :)

 

När jag var gravid med Noah så var det superovanligt och de flesta hade aldrig hört namnet, idag har det blivit lite vanligare men jag skulle nog fortfarande räkna det som ovanligt.

 

Så nu är det bara mellannamn kvar att bestämma, men det är ju såååå mkt enklare! Det är liksom inte lika viktigt som tilltalsnamnet, sen bryr sig Jocke nästan inte alls om mellannamnen så där har jag ju mer att säga till om med ;)

 

De flesta av våra vänner vet redan vad det är för namn (då vi pratat om det sen Noahs graviditet ;)), men vill inte skriva ut det här riktigt än utan det får bli senare i graviditeten :)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0