Vecka 18

Igår gick vi in i vecka 18, känns skönt att man snart är halvvägs!

Nu känner jag bebisen varje dag, mer eller mindre. Ibland sparkar den rätt mkt medan ibland är det mer som sprattel. Men man känner ju rörelserna mer ju större bebisen blir!

Jag har också känt det lilla russinet hicka vid ett par tillfällen. Blev helt chockad då jag inte kände det med Noah förrän i vecka 27, men det är såå mysigt och jag längtar så mkt till ultraljudet så man kan få bekräftelse på att allt står väl till med Liten.

 

Har börjat fundera lite på om jag ska kontakta min BM ang mitt illamående och kräkningar. Mår fortfarande illa varje dag och kräks ung. 5 av 7 dagar, så det har väl blivit liiite bättre då jag inte kräks varje dag. Men det är jobbigt och man vill kunna må bra utan att behöva känna sig illamående för jämnan, så tänker nog kolla om jag kan få ngt utskrivet för det!

Magen växer iaf som ni ser :)

Kroppen: Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostret: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

(från www.familjeliv.se) 


Kommentarer
Postat av: Anna

Fin mage :) Postafen fungerar inte eller? För mig räckte det mestadels med en halv tablett. Spydde iaf inte när jag tog den. Annars är det ju bättre att ringa och höra om man kan få ngt utskrivet. Drygt att kräkas så mycket.

Min bebis började nästan hicka före jag kände rörelser denna gång, hihi. Den ligger otroligt ytligt så kanske är så för dig med? Alexander låg också nära "magväggen" men den här bebisen känns ännu bättre och bm förundras alltid över hur väl hon kan urskilja allt hos den :)

Hoppas ni haft en trevlig helg!



kramar

2011-03-20 @ 09:58:12
URL: http://ambi.blogg.se/
Postat av: jessica

sååå himla fin mage du har =) stackars dig som kräks mkt. bra om du kontakatar din bm. Min vän kräktes så mkt så hon va nära att få dropp. lycka till. kram

2011-03-21 @ 13:02:20
URL: http://www.jessicalindell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0